За три роки тролейбусний парк оновився на 35%

«Тернопільелектротранс» – одне з небагатьох комунальних підприємств у Тернополі, яке міцно стоїть на ногах. Якщо ще якихось 10-15 років тому про тролейбусні перевезення в обласному центрі почали забувати, адже їх витісняли автобусні, та й, по правді кажучи, політика міської влади у цьому питанні була не на користь електричного транспорту, то за минулу й особливо нинішню каденції ситуація кардинально змінилася.

За останні три роки місто оновило рухомий склад транспортного депо на 18 тролейбусів. Лише цьогоріч Тернопіль поповнився на вісім транспортних одиниць. І розвиватися тернопільським тролейбусникам є куди, адже свого часу Тернополем курсувало понад 100 тролейбусів (нині щодня на лінію виходить 49). Про соціальний вид громадського транспорту, який, до того ж, є екологічно чистим та найдешевшим у місті, і поведемо розмову.

Про «беушні» чеські тролейбуси

Стан наявних тернопільських тролейбусів, які експлуатують понад 30 років, м’яко кажучи, незадовільний. Щоб оновити тролейбусний парк абсолютно новими одиницями електротранспорту, необхідно десятки мільйонів гривень. Оскільки державна програма розвитку міського електричного транспорту, за якою вітчизняні тролейбуси мали б поповнювати транспортний парк на основі співфінансування з державного і міського бюджетів, уже довгі роки не діє, тому придбати нові тролейбуси для Тернополя є непідйомною справою. Щоб зекономити гроші, яких і так завжди бракує, і зберегти електротранспорт у Тернополі, вирішили купувати чеські тролейбуси, які вже були у користуванні.

– Як показує практика, такі тролейбуси досить довго служать. Їх вартість сьогодні (навіть при тому, що євро зросло майже вдвічі відповідно до минулого року) з розмитненням та доставкою становить у межах 350-370 тисяч гривень. Тоді як новий тролейбус коштує від 2,5 до 3 мільйонів. Це, по-перше, екологічно чистий транспорт, а по-друге, транспорт, який реально люблять тернополяни. До того ж це сьогодні найдешевший вид транспорту в місті, плюс він перевозить усіх пільговиків без обмежень, – зазначив міський голова Тернополя Сергій Надал.

Зважаючи на це, невипадково місто знову купило електротранспорт, яким уже користувалися в Чехії. Шість тролейбусів уже надійшли до обласного центру, ще два з міста Чеське Будейовіце – на під’їзді. У комунальному підприємстві «Тернопільелектротранс» запевняють, що це якісні машини, які забезпечать пасажирам комфортний проїзд.

– За статистикою, через поточні поломки у них найменша кількість з’їздів. Відповідно тролейбуси мають усі сертифікати про проходження капітального ремонту. Ми вже не перший рік купуємо подібні тролейбуси, які їздять 5-7 років без ремонтів, – каже директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх.

Останнє поповнення тролейбусного парку – «Skoda 15Tr», або, як по-простому їх називають тернополяни, «гармошки». Ці тролейбуси мають загальну пасажиромісткість 120 місць, з яких 36 – сидячих. Нові тролейбуси вже незабаром курсуватимуть за маршрутами №1, 2, 10, 11, де є найбільша кількість пасажирів. Якщо буде така потреба, то їх пускатимуть і на інші маршрути.

Загалом за останні три роки вдалося оновити тролейбусний парк на більш ніж 35%.

– За останні роки ми оновили рухомий склад транспортного депо 18-ма новими тролейбусами. У планах розвивати його і надалі. Зараз є доручення, щоб уже починаючи з нового року, створити нову тролейбусну мережу. Тобто збудувати нові кілометри тролейбусних ліній, придбати нові тролейбуси. А все для того, щоб по можливості максимально відмовлятися від автобусного транспорту, зробити максимально можливий рух за допомогою тролейбусів. Звичайно, за винятком тих районів, де це зробити буде не можливо через певні труднощі із заїздами та виїздами, – каже мер Тернополя.

Про капремонт

Про те, що підприємство працює на довгострокову перспективу, налаштовують слова директора підприємства Андрія Мастюха: «Я думаю, ми доростемо до європейського рівня і в Тернополі будемо раз на 10 років проводити капремонт тролейбусів». Що це не просто слова, говорить той факт, що КП «Тернопільелектротранс» підписало попередню угоду про створення спільного українсько-чеського підприємства.

– Ми працюємо з чехами, щоб ті відкрили у Тернополі спільне підприємство, яке здійснюватиме капітальний ремонт наших тролейбусів. За законом комунальне підприємство не може витрачати бюджетні кошти на ці види робіт, натомість маємо залучати спеціалізоване підприємство. Очікуємо, що на СП працюватимуть як наші спеціалісти, так і чеські, – повідомив Андрій Мастюх.

Про «гармошки»

Багато тернополян скаржаться на поганий стан з’єднань між двома кузовами тролейбусів – так званих «гармошок». Їх вартість висока, відтак на підприємстві вирішили шити «гармошки» власноручно.

– Для того, щоб придбати нову «гармошку», необхідно близько 60 тисяч гривень. А це вартість маленької легкової машини. Через те ми вирішили силами своїх працівників, відправивши їх на навчання, шити «гармошки». Тим самим створили робочі місця й економимо гроші для підприємства, адже наша «гармошка» втричі дешевша за українські аналоги. Якщо у місяць будемо шити одну одиницю, то, думаю, через півроку зможемо їх реалізовувати під замовлення, – зазначив Андрій Мастюх.

Для пошиття «гармошок» тролейбусники придбали нові італійські швейні машинки та корейську тентову тканину.

– Процес пошиття складається з шести деталей, які треба зшивати докупи. Пізніше ці деталі вшиваються у ребра. «Гармошка» складається з 28 ребер, які окантовуються алюмінієм. Матеріал, з якого виготовляємо виріб, якісний, міцний, не гниє та не боїться вологи і снігу, – каже працівник депо Богдан Холява.

На сьогодні у тролейбусному депо потрібно замінити чотири шкіряні «гармошки» у двосекційних тролейбусах «ЮМЗ Т1» Південного машинобудівного заводу. А з часом подібні «гармошки» необхідно буде шити і для «Skoda 15Tr», яких у Тернополі вже значна кількість, а буде ще більше.

Про тариф

На сьогодні тариф на проїзд у тернопільському тролейбусі становить півтори гривні. І він не підвищувався вже майже три роки. Тролейбусники гостро не ставлять питання про збільшення вартості проїзду, але просять не піднімати цього питання у політичній площині.

– Коли приймався тариф вартістю 1,50 грн. (1.12.2011 р. – авт.), він з першого дня був заниженим на 26 копійок. Щодо тарифу 1,76 грн. у нас були пройдені відповідні процедури погодження в Міністерстві інфраструктури та Мінфіні. Наше підприємство зобов’язане взяти пасажира і безпечно доставити на його кінцеву зупинку. Для цього ми повинні забезпечити щоденне проходження технічних оглядів, паливно-мастильними матеріалами, автошинами тощо. Плюс у нас на підприємстві працюють 500 людей, які хочуть отримувати достойну заробітну плату. А зарплати ми не підвищували вже два роки. А все тому, що тримаємося діючого тарифу. Є фінансові затрати, є підтвердження цього, отже, тариф потрібно приводити у відповідність. Усі мають право підвищувати вартість на свої послуги, тільки не транспортники, бо транспорт – це те, на чому робиться політика. Хотілося б, щоб з цього питання не робили політики, – зазначив Андрій Павлович.

Думки вголос

Власники автобусних пасажирських перевезень не раз ставили ультиматум владі. Мовляв, не підвищите тариф – не виїдемо на лінію, відповідно паралізуються транспортні перевезення. Щоб не бути залежним від приватних перевізників та гармонізувати пасажирські перевезення в Тернополі, вже неодноразово піднімалося питання про зациклення всіх пасажирських перевезень саме на КП «Тернопільелектротранс», при цьому збільшивши для нього кількість транспортних одиниць. Неодноразово, спілкуючись із фахівцями-транспортниками, ті кажуть, що це можна зробити. Для цього КП потрібно докупити по 20-25 тролейбусів та міських автобусів. Перші могли б значно збільшити свою присутність на маршрутній мережі, інші ж потрібні, щоб перевозити пасажирів у місця, де відсутня тролейбусна контактна мережа, закривши при цьому нині діючі так звані «соціальні» автобусні маршрути.

Розуміємо, що сьогодні це виглядає утопією, однак якщо трішки заглибитись у цю тему, не все виглядає так нездійсненно. По-перше, за законом працівники електричного транспорту не мають права виходити на протестні акції, навіть коли у них буде збитковий тариф, вони й далі виходитимуть на лінію. По-друге, комунальне підприємство змогло би перевозити без обмеження всі пільгові категорії пасажирів. По-третє, для тролейбусів й автобусів можна було би поставити один-єдиний тариф. Із доходів тролейбусів перекривалися би збитки автобусів і навпаки. А враховуючи державну субвенцію, всі спірні питання можна було б врегулювати. І, насамкінець, на комунпідприємстві могли б розробити таким чином маршрути і графіки, щоб ті один одного не дублювали, відповідно у місті не було б «воїн» за пасажира та перегонів зі створенням аварійних ситуацій.

Вартість цього проекту за нинішніми цінами склала би близько 15 мільйонів гривень. Багатенько, скажете Ви? Але для Тернополя з бюджетом у 800 мільйонів не такими вже страшними виглядають 15 мільйонів, щоб раз і назавжди вирішити транспортну проблему в нашому місті.

Цифри

450-520 тис. грн. щомісяця КП «Тернопільелектротранс» сплачує в Пенсійний фонд, 220 тис. грн. становить єдиний соціальний внесок, близько 800 тис. грн. – ПДФО.

– Тобто всю субвенцію, яку ми отримуємо за пільгове перевезення, віддаємо одразу державі, – зазначив директор тролейбусного депо Андрій Мастюх і додав: «Борг по субвенції знаходиться в межах півтора місяця і складає близько 2,5 млн. грн.».

Перспективи

– На сьогодні у двох тролейбусах встановлено Wi-Fi та 17 транспортних засобів обладнані спеціальними моніторами. Незабаром безкоштовний Інтернет з’явиться в усіх тролейбусах міста. Кошти на ці новації вже виділено. До кінця року в решти тролейбусах з’являться й монітори. На них тернополяни зможуть бачити свіжі новини та довідкову інформацію, багато там буде корисної інформації і для туристів, – розповів міський голова Сергій Надал.

Віталій Попович, «Номер один»

Advertisements

Коментарі закрито